Funksjonsassistanse
Dersom du har fysiske funksjonsnedsettelser og ønsker å enten beholde ordinært arbeid eller komme deg ut i arbeidslivet, kan det være aktuelt å søke om å få funksjonsassistanse. Ordningen dekker lønnsutgifter for praktisk hjelp i arbeidssituasjonen din, og det er Nav som innvilger dette. Velger du Ecura BPA, vil vi være arbeidsgiver for assistenten(e) som bistår deg på arbeidsplassen din.
Hva er funksjonsassistanse?
Gjennom denne ordningen vil du kunne ansette en assistent som kan bidra med praktisk hjelp på arbeidsplassen. Dette vil ikke omfatte dine ordinære arbeidsoppgaver, men annen bistand som vil være nødvendig for at du skal kunne gjøre jobben din. Dette kan for eksempel inkludere lesing, skriving, transport til møter, kopiering, av- og påkledning og ledsagelse på jobbreiser. Det er også mulig å søke om ekstra vedtak for å få dekket assistenters utgifter ved deltaktelse på nødvendige jobbreiser eller arrangement i følge med deg.
Som ved BPA-ordninger, er det du som er arbeidsleder. Det innebærer at du selv styrer hverdagen til assistenten, i tillegg til å passe på at antall timer holdes innenfor det som er vedtatt.
Hvem kan søke?
For å kunne søke er det ulike kriterier som stilles. Du må:
- Være yrkesaktiv
- Ha en omfattende fysisk funksjonsnedsettelse eller sterkt nedsatt syn
- Ha behov for ordningen for å kunne være i ordinært lønnet arbeid
Det er NAV Hjelpemiddelsentralen som vurderer og innvilger søknader, og i tillegg vil behovet for assistanse vurderes årlig i samarbeid med arbeidsgiver og arbeidstaker. Du kan lese mer på NAVs nettsider ved å klikke her.
Velg Ecura BPA
Ecura BPA har lang og god erfaring med funksjonsassistanse, og kan bistå med å integrere dette inn i eksisterende BPA-ordninger. Vi vil også kunne assisstere med blant annet rekruttering og opplæring av assistenter, rapportering til NAV Hjelpemiddelsentralen, samtaler med arbeidsgiveren din, samt utforming av selve søknaden til NAV Hjelpemiddelsentralen.
Husk at dette er en ordning som ikke vil koste noe for deg, selv om det teknisk sett vil være du som leder ansettelsesprosessen for din assistent. Det er Ecura BPA som ved en slik ordning tar arbeidsgiveransvaret for assistenter, mens du forblir arbeidsleder. Ordningen dekker lønnsutgiftene til assistenten, som ikke utbetales til deg som arbeidsleder men til oss som er assistentens arbeidsgiver.
Ta kontakt med oss i dag for mer informasjon om denne tjenesten. Vi ser fram til å høre fra deg!