Ecura BPA — Samarbeidspartner innen BPA for kommuner
Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) handler om frihet til å leve et mest mulig selvstendig liv. For mennesker med behov for tjenester organisert som BPA kan det å få nødvendig og selvbestemt bistand i hverdagen være en katalysator for økt selvtillit og mestringsfølelse. BPA øker livskvaliteten til utallige antall mennesker, både for arbeidslederen selv og nærmeste familie.
Tjenestene kan ikke organiseres uten assistenter, og det er mange kommuner i dag som velger å la private aktører drifte BPA-ordninger. Ecura BPA er en trygg og solid samarbeidspartner innen BPA for mange kommuner.
Hvordan organisere tjenesten?
Det er tre ulike måter å organisere en BPA-ordning på, som er regulert i pasient- og brukerrettighetsloven § 3-1 og helse- og omsorgstjenesteloven § 3-10. Det er kommunen som avgjør hvilken ordning som er mest hensiktsmessig, men brukers mening og ønsker skal tas i betraktning. Tjenesten kan organiseres ved at:
- Kommunen er arbeidsgiver for BPA-assistentene
- Kommunen har avtaler med private leverandører om å være arbeidsgiver
- Bruker er selv arbeidsgiver (merk at dette ikke kan pålegges av kommunen)
Ecura BPA er en privat aktør som kan ta på seg et slikt ansvar. Kommunen vil fortsatt sitte med det overordnede ansvaret for ordningen, men vil ikke være involvert i det rent praktiske. Det inkluderer ansettelse, lønning og opplæring av assistenter.
Hvem er vi?
Ecura har mer enn 1.300 ansatte og leverer helse- og omsorgstjenester til kommuner over hele landet. Tjenestene spenner fra brukerstyrt personlig assistanse (BPA) til heldøgns bo- og habiliteringstjenester, vikar- og bemanningsløsninger av helsefagpersonell og faglig opplæring. Gjennom vårt datterselskap Vangseter er vi også en av Norges ledende aktører innen privatfinansiert rusbehandling. Våre tjenester for BPA og funksjonsassistanse koordineres av Ecura BPA.
Hva tilbyr vi innen BPA for kommunen?
Ecura BPA har mange års erfaring innen praktisk og personlig bistand og opererer landsdekkende. Med Ecura BPA får både kommune og bruker en samarbeidspartner som har gode rutiner, lang erfaring og høy kompetanse.
Vi har vakttelefonordning døgnet rundt, hele året. Vi bistår med rekruttering, opplæring, kontrakter, fakturering, kvalitetssikring, med mer. Vi følger opp timeforbruket til assistenter månedlig, og kontakter brukeren ved vesentlig over-/underforbruk. Brukeren får egen kontaktperson hos oss som vil følge opp jevnlig og bistå når det er behov eller det vurderes som nødvendig.
For mer informasjon om Ecura BPA, ring oss på 69 12 96 00.